Horisont, Projektloggen

Horisont?

Vad är Horisont, och vad handlar projektet och den här bloggen om? 

Horisont är ett gränsöverskridande spelprojekt påbörjat sommaren 2010, och som nu våren 2011 är i startgroparna för att dra igång på allvar. Horisont är ett science-fictionprojekt i gränslandet mellan Lajv, Datorspel och Simulation, och projektet går ut på att i ett första skede konstruera en fungerande rymdskeppsinteriör, där mekaniska och fysiska kontroller och element kontrollerar ett skepp i en virtuell, postapokalyptisk science-fictionvärld. Spelarna kommer alltså att befinna sig inuti spelmodulen och rent fysiskt få navigera, kontrollera och ta hand om sitt skepp, för att på så vis framföra det i den virtuella omvärlden som kontrolleras och befolkas av arrangörer, statister och funktionärer.

Men hur?

Rent praktiskt kommer detta att påbörjas genom att en gammal volvo byggs om för att invändigt på alla sätt se ut som, fungera och kännas som ett rymdskepp för tre personer; en pilot, en navigatör och en mekaniker. Det kommer vara trångt, rostigt, smutsigt och mekaniskt, besättningen kommer att sköta skeppet via paneler, spakar, knappar, reglage, instrument och monitorer, och kommunicera med den fiktiva omvärlden via bildskärmar och radiokommunikation.

Vad är Horisont för typ av genre?

Genren vi valt att placera projektet i är Postapokalyptisk Science Fiction, där ledorden är gritty, low-tech, immersionistiskt och siktandes mot den totala illusionen. Vi som bygger det här är lajvare, datorspelare, tekniker, fysiker och programmerare, och vår pretentiösa ansats är att skapa Next Generation Gaming; vi ser det som att vi lyfter ut datorspelet i den fysiska verkligheten, och kopplar upp Lajvet mot den virtuella verkligheten där möjligheterna är oändliga. Vi får se vart resultatet leder oss.

Bloggen

Blogginläggen som följer kommer att detaljera delar av projektet, såsom hur skeppet kommer att se ut och fungera, hur spelen kommer vara upplagda, vilka som arbetar med det och var i projektet vi befinner oss. Här kommer också att efterfrågas hjälp med expertis och kunskap, och bilder, skisser och ritningar kommer att postas.

Sådär, då drar vi igång den här bloggen, så får vi se varthän det leder. Tanken är att här föra löpande uppdateringar om hur det går med Horisont-projektet, för såväl invigda som intresserade, och det kommer förhoppningsvis fungera såväl som nyhetsbrev som reklamyta för projektet. Vi får se helt enkelt.

Välkomna, till Horisont.

~ by immersionisterna on March 14, 2011.

One Response to “Horisont, Projektloggen”

  1. Jag kan nog tänka mig att hjälpa till i mån av tid. Har viss erfarenhet av just den typen av spel som ni vill åstadkomma.

    Maila mig gärna på adressen ovan.

Leave a reply to Torbjörn Cancel reply